Velkommen til fotoutstilling i rådhuset!

Syv deltakere fra fotogruppa på Tårnåsen aktivitetssenter stiller ut bildene sine fra 6. til 24. mai.
Vegg med fotografier, mann med ryggen til foran

Foto: Nordre Follo kommune (Bildet er AI-generert og er redigert for å vise noen av deltagernes egne bilder)

Fotogruppa er et av flere gruppetilbud for personer med psykiske og/eller sosiale helseutfordringer. Målet er å bidra til meningsfull aktivitet og sosial trening.

Deltakerne møter andre med samme interesseområde, og deler erfaringer og kunnskap – og ikke minst – finner gleden i å ta bilder.

Foto kan være medisin

Hensikten med gruppa er å vekke interessen for foto, for å skape ekstra glede i hverdagen. Gjennom å ta bilder, øver deltakerne samtidig på å ha fokus på noe utenfor seg selv. De har ulike utfordringer, men opplever tilhørighet i et felleskap og føler på mestring ved å ta bilder.

Som mange ulike aktiviteter, gir mestring av ulike teknikker en positiv effekt på oss mennesker. Lege og fotograf Torkil Færø har skrevet boken «Kamerakuren – slik du takler øyeblikket, takler du alt», hvor han trekker paralleller mellom å mestre fototeknikker og mestre tilværelsen.

I fotogruppa gir det å vise frem egne bilder, og å få og gi tilbakemeldinger, en ekstra «boost» for å fortsette å utvikle seg som fotograf – og kanskje endre vaner og mestringsstrategier.

Flere av deltagerne bruker aktivt kameraet/mobilen ellers i hverdagen og gjør noe som er lystbetont for seg selv. Som en av deltagerne sier: «Jeg har endelig et formål med turen».

Fotoutstilling i mai

Fotogruppa har siden oppstart i februar 2023 lekt med tanken på en egen fotoutstilling. Nå skjer det endelig!

Syv av deltagerne har bestemt seg for å vise frem noen av bildene til et eksternt publikum. Det er både spennende og skummelt på samme tid. Ofte er vi vår egen verste fiende, og det er en treningssak å tørre å gi slipp på hva andre tenker og mener. Vi må satse på at det blir bra og tørre å by på seg selv.

Dette har vi snakket om i gruppa, og alle er enige i at dette blir en spennende og fin prosess, og noe som gjør deltakelsen til noe enda mer konkret.

Vi håper at du som leser dette, vil komme å se på utstillingen i foajeen på rådhuset 6.–24. mai.

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt med Peder Karterud hvis du lurer på om dette aktivitetstilbudet er noe for deg eller har spørsmål om denne utstillingen.

Peder Karterud

Les mer om tilbudet på nettsidene våre

Sist endret: 03.05.2024